Budget &
MÅNADSAVGIFT 2023
Månadsavgiften & Budgeten
Det är viktigt att förstå vad månadsavgiften går till i en bostadsrättsförening. Avgiften är nyckeln till föreningens välmående och det är viktigt för både föreningen och medlemmarna att den är korrekt satt.
Från och med januari 2023 har föreningen beslutat att höja månadsavgiften med 200 kr i månaden (2 400 kr per år) från 5 235 kr i månaden till 5 435 kr (+3,8%). Detta för att anpassa avgiften till rådande ränteläge och ta höjd för kommande räntehöjning för föreningens lån.
Avgift avfallshanteringen kommer öka från 123 kr i månaden till 146 kr (+18,7%). Nodras avgifter har ökat med 6% resterande ökning utgörs av tillägg av ny tjänst för hämtning av plast och kartong från årskiftet.
Avgift vatten kommer att öka från 270 kr i månaden till 304 kr (+12,6%). Nodras avgift för vatten har ökat med 6%, resterande del utgörs av ökad förbrukning.
Total kommer månadsavgiften från och med 2023-01-01 vara 5 885 kr per månad (+4,7 %).
Här kan du se vad 2023 års månadsavgift går till och få svar på varför den är satt som den är satt. Siffrorna är ungefärliga och utgår från den budget som sattes i slutet av 2022 inför 2023. Du hittar en sammanställning av budgeten längre ner på denna sida.
Vad används avgiften till i korta drag?
Avgiften används för att betala tillbaka föreningens lån samt betala låneräntor. Gemensamma kostnader så som kostnader för el och avfall bekostas också av avgiften. Även det löpande underhållet finansieras av avgiften samt så sätts kontinuerligt en summa av för det framtida fastighetsunderhållet.
VAD går månadsavgiften till varje månad?
1 670 kr
Räntor
1532 kr
amortering
1 502 kr
Överskott
304 kr
vatten
164 kr
försäkring
146 kr
avfallshantering
142 kr
Ekonomiskförvaltning
135 kr
styrelsearvode
123 kr
underhåll
51 kr
gemensamhetsytor
43 kr
sopning & snöröjning
38 kr
övrigt
36 kr
gemensam el
Likvididetsbudget 2023
Inkomster | |
Månadsavgift | 1 500 060 kr |
Vattenavgift | 83 904 kr |
Avfallsavgift | 40 296 kr |
Summa inkomster | 1 624 260 kr |
Utgifter | |
Räntor | 460 823 kr |
Amortering | 422 776 kr |
Vatten | 83 904 kr |
Fastighetsförsäkring | 45 400 kr |
Sophämtning | 40 296 kr |
Ekonomiskförvaltning | 39 100 kr |
Styrelsearvoden | 37 370 kr |
Fastighetsunderhåll | 32 000 kr |
Gemensamhetsytor | 14 000 kr |
Sopning & snöröjning | 12 000 kr |
Övrigt | 10 000 kr |
Gemensam el | 10 000 kr |
Summa utgifter | 1 209 669 kr |
Kassabehållning (inkomster-utgifter) | 414 591 kr |
Vad går överskottet till?
Anledningen till föreningens överskott för 2023 är att föreningen har större inkomster än utgifter och då främst lägre utgifter för ränta. Pengarna som blir över kan vi använda till att betala tillbaka föreningens lån i snabbare takt än tänkt. Detta är bra då vi i dagsläget som ny förening är förhållandevis högt skuldsatta och därmed räntekänsliga om räntan går upp. Överskottet kan också parera för framtida ökade räntekostnader och möjliggöra en mer stabil avgift över tid.
Hur mycket kommer avgiften gå upp med nu när räntan gått upp så mycket?
Under 2023 kommer inget av föreningens tre lån att omförhandlas, det innebär att den senaste tidens räntehöjningar först kommer att ge sig till känna först i början av 2024. Det är i dagsläget svårt att säga vad det kommer innebära för föreningens framtida avgift annat än att det är högst troligt med en avgiftshöjning. För 2023 har styrelsen ändock beslutat att höja avgiften med 257 kr/mån (+4,6%) för att få större möjligheter att få en mer flack höjning av avgiften.
Varför gör vi en budget?
I budgeten uppskattar vi hur mycket inkomster och utgifter vi kommer ha under kommande år. Visar den att det finns pengar över (överskott) så tyder det på att vi kanske ska amortera mera eller sänka månadsavgiften. Skulle den däremot visa på att det fattas pengar (underskott) så kan det tyda på att vi måste höja avgiften. Vissa år kan reparationer och underhåll av våra fastigheter innebära ett underskott. Är dessa planerade så har vi satt av pengar till dessa så att vi slipper höja avgiften.