Budget &
MÅNADSAVGIFT 2025

Månadsavgiften & Budgeten

Det är viktigt att förstå vad månadsavgiften går till i en bostadsrättsförening. Avgiften är nyckeln till föreningens välmående och det är viktigt för både föreningen och medlemmarna att den är korrekt satt.

Från och med januari 2025 har föreningen beslutat att höja bostadsrättsavgiften med 300 kr i månaden (3 600 kr per år) från 5 935 kr i månaden till 6 235 kr (+5,1%). Detta för att anpassa avgiften till rådande ränteläge och ta höjd för kommande räntehöjning för föreningens lån.

Avgift avfallshanteringen kommer öka från 155 kr i månaden till 192 kr (+23,8%). Avgiftshöjningen för avfall beror till stora delar på tillägg av metallförpackningar samt att Nodra höjt den fasta avgiften per hushåll mer än normalt. Även övriga avgifter har höjts något.

Avgift vatten kommer att öka från 322 kr i månaden till 355 kr (+10,2%). Avgiftshöjningen för vatten beror på prishöjningar från Nodra.

Total kommer månadsavgiften från och med 2025-01-01 vara 6 782 kr per månad (+5,8 %).

Med ovanstående avgift är budgeterat resultat +36 tkr och beräknat sparande per kvadratmeter 239 kr/kvm. Observera att sparande per kvadratmeter räknas ut genom att man justerar resultatet med årets planerade underhåll samt avskrivningar och delar på antalet kvadratmeter.

Här kan du se vad 2025 års månadsavgift går till och få svar på varför den är satt som den är satt. Siffrorna är ungefärliga och utgår från den budget som sattes i slutet av 2024 inför 2025. Du hittar en sammanställning av budgeten längre ner på denna sida.

Vad används avgiften till i korta drag?

Avgiften används för att betala tillbaka föreningens lån samt betala låneräntor. Gemensamma kostnader så som kostnader för el och avfall bekostas också av avgiften.  Även det löpande underhållet finansieras av avgiften samt så sätts kontinuerligt en summa av för det framtida fastighetsunderhållet. 

Image

Kostnader fördelade per månadsavgift och radhus. Tryck på bilden för en  större bild.

Vad utmärker 2025 budget?

Utmärkande är framförallt ökningen av våra räntekostnader som beror på att ett av föreningens lån, med nuvarande ränta 0,76%, omförhandlas i slutet av februari 2025 till en beräknad ränta om 3,3%.

VAD går månadsavgiften till varje månad?

3 180 kr

Räntor

1 494 kr

amortering

800 kr

Överskott

355 kr

vatten

192 kr

avfallshantering

186 kr

försäkring

150 kr

Ekonomiskförvaltning

150 kr

styrelsearvode

137 kr

sopning & snöröjning

125 kr

underhåll

40 kr

gemensam el

33 kr

övrigt

30 kr

gemensamhetsytor

Likvididetsbudget 2024

Inkomster 
Månadsavgift1 720 860 kr
Vattenavgift97 980 kr
Avfallsavgift

52 992 kr

Intäkt ränta

20 000 kr

Intäkt avfall5 083 kr
Summa inkomster1 896 915 kr
  
Utgifter 
Räntor877 800 kr
Amortering412 328 kr
Vatten97 962 kr
Sophämtning53 122 kr
Fastighetsförsäkring51 395 kr
Ekonomiskförvaltning41 503 kr
Styrelsearvoden41 410 kr
Sopning & snöröjning37 734 kr
Fastighetsunderhåll34 580 kr
Gemensam el11 000 kr
Övrigt9 026 kr
Gemensamhetsytor8 160 kr
Summa utgifter1 676 020 kr
  
Kassabehållning (inkomster-utgifter)220 895 kr

Vad är det som styr hur avgifterna sätts?

Föreningen har som avsikt att minst göra ett nollresultat varje år samt ha ett sparande som ligger i intervallet 230-350 kr/kvm. Uppnås detta på kort och långt sikt så kommer föreningen ha en ekonomi i balans där var och en över tid täcker för sitt slitage. Föreningen kommer därutöver undvika att behöva höja avgiften vid större underhåll.

Avgifterna för avfall och vatten har som avsikt att vara kostnadsneutrala dvs. intäkterna från avgifterna ska täcka föreningens kostnader för tjänsterna.

Vad går överskottet till?

Anledningen till föreningens överskott för 2025 är att föreningen har större inkomster än utgifter. Pengarna som blir över kan vi använda till att betala tillbaka föreningens lån i snabbare takt än tänkt men överskottet är framförallt till att spara inför kommande underhåll framöver.

Hur mycket kommer avgiften gå upp med i fortsättningen nu när räntan gått upp så mycket?

Under 2026 kommer ytterligare ett av föreningens tre lån att omförhandlas, det innebär att man som boende bör räkna med ungefär en lika stor avgiftshöjning även nästa år som till 2025. Det som skulle kunna förändra den prognosen är om räntorna sjunker mer än beräknat under 2025.

Varför gör vi en budget?

I budgeten uppskattar vi hur mycket inkomster och utgifter vi kommer ha under kommande år. Visar den att det finns pengar över (överskott) så tyder det på att vi kanske ska amortera mera eller sänka månadsavgiften. Skulle den däremot visa på att det fattas pengar (underskott) så kan det tyda på att vi måste höja avgiften. Vissa år kan reparationer och underhåll av våra fastigheter innebära ett underskott. Är dessa planerade så har vi satt av pengar till dessa så att vi slipper höja avgiften.

Vad händer om något går sönder i föreningen?

Varje år så sätter vi av pengar för framtida underhåll. På så sätt undviker vi att behöva höja avgiften när det väl är dags för att genomföra det planerade underhållet. Ibland kan saker oväntat gå sönder i förtid, i sådana fall har föreningen avsatt en mindre summa pengar varje år för detta. Våra fastigheter är nya och täcks fortfarande av garanti från tillverkaren vilket begränsar möjligheten till höga oväntade kostnader för underhåll och reparationer. Nästa planerade underhåll är 2030 då träfasaderna ska underhållas.

Tidigare budgetar